Francia r
1799. mjus 20-n szletett Tours-ban.
A csald paraszti eredet, a „de” nemesi partikult Balzac ragasztotta nevhez. Dl-Franciaorszgbl szrmaz apja - eredeti nevn Balssa - a csszrsg alatt hadsereg-lelmez tisztviselknt gazdagodott meg. A fi tanulmnyait az oratorinus szerzetesek vendme-i kollgiumban kezdte, majd szlei kvnsgra jogot hallgatott. Egy ideig egy gyvdi irodban bojtrkodott, de kzben a Sorbonne irodalomtrtneti eladsait is ltogatta. Hszves korban elhatrozta, hogy az irodalomnak szenteli lett. Buzgn tanult, majd - klnfle lneveken: Lord R'Hoone, Horace de SaintAubin, Saint-Alme - kiadta els mveit, a biztos siker remnyben rt kalandregnyeket. Kudarcuk utn zleti vllalkozsokba fogott: ksrletezett knyvnyomtatssal, knyvkiadssal, de csakhamar eladsodott, csdbe jutott, s tnkretette csaldjt is. Egsz letben kzdtt hitelezivel (ebben az idben egy idsebb asszony, Madame de Berny tmogatta). Ismt az rsba vetette magt: pratlan erfesztssel s nemszt munkval vi t-hat regnyt alkotott. Kemnyen dolgozott tehetsgnek elismertetsrt: „Amikor nem dolgozom kzirataimon, a terveimet csiszolom, s amikor nem csiszolom terveimet s nem is dolgozom kzirataimon, levonatokat javtok. Ez az n letem.”
Tbb jelentktelen s sikertelen m utn 1829-ben kiadta A huhogkat, a vende-i kirlyprti lzads regnyt, s A hzassg fiziolgija cm munkjt. Ezzel a kt alkotssal vgre nagy sikert aratott; bekerlt az elkel prizsi trsasgba, s tbb jsg is munkatrsnak krte fl. Sorra megjelen regnyei kztt mr remekmveket is publiklt: A szamrbr, 1831, A vidki orvos, 1833, Eugnie Grandet, 1833, Goriot ap, 1834, Elveszett illzik, 1837-43. Munkssgban az 1830-as v fordulatot hozott: ekkor merlt fel benne a ciklikus regnykompozci gondolata.
1832-ben megismerkedett De Castries mrkinvel, s az asszony tancsra legitimista kpvisel akart lenni; terve azonban megbukott. 1833-ban tallkozott Hanska grfnval, egy lengyel nagybirtokos felesgvel, aki - fut viszonyok mellett - letnek nagy szerelme lett. 1836-ban megvsrolta a Chronique de Paris cm lapot, de hamarosan megvlt tle. Sokat utazott, jrt Svjcban, Ausztriban, Itliban, nagyvilgi letet lt - s ekzben fradhatatlanul rt, sokszor napi tizenkt-tizenhat rt, dolgozszobjba zrkzva: „Este hat vagy ht rakor fekszem, mint a tykok, jjel egy rakor felkeltetem magam s nyolcig dolgozom, ekkor megint alszom msfl rt, eszem egy keveset, lehetleg kevss tpll telt, iszom egy cssze tiszta kvt, s aztn megint nekilk munkmnak ngy rig. Ekkor megfrdm, ltogatkat fogadok vagy elmegyek hazulrl, s vacsora utn lefekszem.” Mr ifjkorban ksrletezett - sikertelenl - drmarssal; a Vautrint 1840-ben mutattk be, a drma megbukott, a rendrsg is betiltotta. Ugyanebben az esztendben Revue Parisienne cmmel rvid let folyiratot indtott.
A Goriot aptl kezdve jelennek meg rendszeresen a ksbbi Emberi sznjtk kzpponti alakjai, s vlik vglegess a terv: egyetlen, regnyek s elbeszlsek kteteit magba foglal hatalmas mben sszefoglalni a kor trsadalmt s annak erklcseit (beiktatva nhny sikerlt rgi munkjt is). gy indtotta meg 1842-ben az Emberi sznjtkot; az elszava szerint is „roppant arny tervet”, „mely egyszerre fogja t a Trsadalom trtnett s kritikjt, bajainak elemzst s alapelveinek megvitatst.” „Nem volt kis vllalkozs megrajzolni egy kor kt-vagy hromezer jellegzetes alakjt, mert lnyegben minden nemzedk ennyi tpust mutat fel, s ennyit tartalmaz az Emberi sznjtk is.” Mnikusan ragaszkodott a valszersghez, trkpeket tanulmnyozott, kijrt a temetkbe, hogy hseinek megfelel nevet keressen. Cljul tzte ki, hogy kinyomozza a trsadalmi tnyek okait, megtallja „az esemnyek, szenvedlyek s alakok roppant halmazban a lappangva rejl rtelmet.” Erssge lett a pontosan megfigyelt s aprlkosan megrajzolt rszletek gazdagsga. Konzervatv, katolikus, legitimista nzetei nem akadlyoztk pontos s igaz valsgltst, st, a jelennel szembestve, inkbb mg el is segtettk azt.
Lzas s termkeny munkja kzben tbb utazst tett Oroszorszgban, Nmetorszgban. Amikor 1841-ben Hanska grf meghalt, megkrte az zvegy grfn kezt, hzassgukra azonban csak ksbb kerlhetett sor. 1848-ban Prizsban rte a forradalom: nemzetgylsi kpviselnek lpett fel, de csfosan megbukott. 1850-ben, slyos betegen, Bergyicsevben felesgl vette Hanska grfnt. Mjusban trt vissza Prizsba, augusztusban hashrtyagyulladsban meghalt. Temetsn Victor Hugo mondott gyszbeszdet: „Roppant kzdelmet vvott a modern trsadalommal. brndokat tpett szt, remnyeket oszlatott el, larcokat szaktott le.”
Halla utn tbb befejezetlen s befejezett mvt publikltk, kztk kt remekmvet, A parasztokat s a Kispolgrokat. Az Emberi sznjtkba nem illeszked mvei kzl legjelentsebb a boccaccii s rabelais-i ihlets Pajzn histrik (1832-37).
Az Emberi sznjtk elszavban Balzac megfogalmazza nagyszabs vllalkozsnak cljt: „A trtnetr a francia trsadalom lesz, nekem csak az a dolgom, hogy az rnoka legyek. Ha leltrba szedem a bnket s ernyeket, csokorba gyjtm a szenvedlyek f tneteit, s jellemeket rajzolok, kivlasztva a Trsadalom legjelentsebb esemnyeit, tpusokat alkotva tbb egynem jellem vonsainak egyestsvel, taln sikerl megrnom azt a trtnelmet, melyrl a historikusok ltalban megfeledkeztek: az erklcsk trtnett”. Az egsz, 1816 s 1848 kztti francia trsadalmat akarja folyamatban, mozgsban tfogni, jellegzetes tpusainak s erklcsrajznak, a Napleon utni idk illzivesztsnek bemutatsval. Elemz mdon, a tnyek jzan, illzitlan szemlletvel fiktv esemnysorokban jelenti meg kornak valsgt. Sajt megfogalmazsa szerint „egy egsz trsadalmat hordozott a fejben” a mozgatott kt-hromezer szereplvel. gy megteremti a totalitsra tr (realistnak nevezett) regnyciklust. („Sznjtknak nevezte, de akr trtnelemnek is nevezhette volna”, Hugo; „Felfoghatatlan, hogy egy ember ennyi letfonalat tudott kvetni, s nem tvesztette ssze ket”, A. France, „...Shakespeare s Saint-Simon mellett a legnagyobb trhza a dokumentumoknak, amelyeket az emberi termszetrl valaha is ksztettek”, Taine).
A legltalnosabb elvek szerint tagolja a mveket hrom csoportba: Erklcsi tanulmnyokra, Filozfiai tanulmnyokra s Elemz tanulmnyokra. (Az Erklcsi tanulmnyok a ciklusnak kb. nyolctizedt alkotja; hat alcsoportjt „jeleneteknek” nevezi: Jelenetek a magnletbl - ide tartozik pl. a Goriot ap; Jelenetek a vidki letbl - pl. az Eugnie Grandet s az Elveszett illzik; Jelenetek a prizsi letbl - Csar Birotteau; Kurtiznok tndklse; Jelenetek a politikai letbl; Jelenetek a katonai letbl; Jelenetek a falusi letbl). Hatalmas korkpet fest a restaurci veinek Franciaorszgrl: vllalkozk zleti mesterkedsei, a szalonok intriki, szenvedlyes szerelmek bonyodalmai, rvnyeslni vgy karrierista fiatalok trtetse, rendrk s banditk sszecsapsai jelennek meg, a szles panormbl nem hinyzik egyetlen jellegzetes trsadalmi tpus sem. A trsadalmi viszonyokat, a hsket s az emberi kapcsolatokat egyarnt sokoldalan mutatja be: az arisztokrcia szerepnek, hatalmnak letnst, a vagyon utni eszeveszett hajszban eszmnyeit vesztett polgrsgot, a buksra vagy megalkuvsra krhoztatott becsleteseket. Balzac „flfedezi azt, hogy az egymsra kvetkez trtnelmi korszakokat a kalandjaik rvn egymssal kapcsolatban ll szereplk sora kpviselheti; ezt az egymsutnisgot egymsmellettisgg vltoztatja. A korabeli trsadalom lefestst a szereplk visszatrse teszi lehetv: ennek a techniknak az az elnye, hogy ltala ellipszis jn ltre a regnyben, ami a klnben mrhetetlenl hossz elbeszls jelents lervidtsnek eszkze” (M. Butor). A hsk - egy nagyobb trtnelmi folyamat rszeseiknt -tbb mben is fel-feltnnek, gy lesz a regnyciklus egymshoz kapcsold, de nllan is teljes mvek rendszere. (Hetvent regnyben trnek majd vissza a szereplk: A Goriot apban 35, az Elveszett illzikban 116, a Kurtiznokban mr 135 olyan figura szerepel, aki ms mvben is megjelenik. Rastignac 14 regny, elbeszls mellk- vagy fszereplje; Vautrin nagy trilgijt a ciklus karrierista falakjainak regnyei alkotjk - Goriot ap-Elveszett illzik-Kurtiznok -, de nyomon kvethetjk Bianchon tekintlyes orvoss vlst, Nucingenk csaldi letnek alakulst is; Rastignac letrajzt mg ssze is lltja Balzac az va lnya elszavban.) A prhuzamok s ellenttek mdszervel brzolja a vltoz folyamatokat; az egsz ciklust tszvi az azonos tma- s motvumhlzat (vidk-Prizs szembellts, a siker-kudarc vltozs, a trsadalmi hullmzs fenn s lenn kztt).
A kzpponti rtkkategria a siker, az rvnyesls, ezrt foglalkoztatja az rt pl. a tehetsges fiatalok letlehetsge, elrejutsa, nmegvalstsa; a felemelkedsrt persze ms-ms rat kell fizetnik az ambicizus (gyakran vidkrl a fvrosba rkez) fiatalembereknek (Rastignac; Rubempr).
A trsadalmi let legfbb mozgatrugja a pnz, gy Balzac szinte monomnis rdekldssel kveti s elemzi az arany szerept: mveiben alig akad olyan fejezet, ahol nem beszlnek rakrl, rksgekrl, vltkrl, pnzszerzsrl; az uzsors Gobseck a (szereplk ltal) legtbbet emlegetett s leggyakrabban ltogatott Balzac-hs. (A szereplk is hangoztatjk rtkrendjket: „Egyetlen materilis dolog van, amelynek rtke elgg biztos ahhoz, hogy rdemes legyen trdni vele... az arany magban hordja az sszes emberi erket”, Gobseck; „az erklcs ma mr ismeretlen”, „a trsadalom nem az igaz istent imdja, hanem az aranyborjt”, Vautrin). A pusztt hats arany megmrgezi az emberi viszonyokat, feldlja a csaldi letet, pusztn rdekkapcsolatokat ttelez fel. Mg Goriot ap is tisztban van azzal, hogy „minden a pnztl fgg, mg az is, hogy lenyaink vannak”. (Sok elemz kvette nyomon Goriot vagyonnak „kerengst”. Mivel a pnzmozgst Balzac zrt rendszernek mutatja be, az arany tja ugyangy vizsglhat mvek sorn keresztl, mint az alakok.)
A Goriot ap az els mesterm, amelyben j mdszert alkalmazza. A regny „jelenet a magnletbl”; tlett Balzac elszr feljegyzsben rgztette: „Egy derk ember, akinek 600 frank vjradka van, polgri panziban l. Lnyai tettk tnkre, akiket 50-50 ezer frankos vjradkkal adott frjhez. gy hal meg, mint egy kutya.”
A kalandregnyre pl trsadalmi regny vals trben, vals idben jtszdik. Kzppontjban Eugne de Rasticnac, a karrierista fiatalok ambicizus nemzedknek jellegzetes figurja ll: az karrier-helyzetbe kerlse, rvnyeslsi vgya fogja ssze a kt irnyban elgaz cselekmnyt: a Vautrin-fle (gyilkossggal terhelt, a trsadalmi alvilg fel vezet) bngyi trtnetet s Goriot szenvedlyregnyt; trben pedig a vros kt pontjt, a Vauquer-panzit s a Beausant-palota vilgt - gy nemcsak a vros, hanem a trsadalom kt plust is: a nyomor s a fnyzs milijt. A regnykonstrukci alapja a fszerepl-hrmassg: Rastignac lelki tusjt, vvdsait kt oldalrl alaktjk (Goriot s Vautrin); a m feszltsgt ezzel a j s a rossz kztti ingadozs termeti meg. A szerkezet kitnen konstrult, az r hatrozottan vezeti a trtnet sszeszvd szlait. A mindkt miliben otthonos fszereplk sajtos kapcsolatrendszerben llnak egymssal, s Goriot lecsszsval, kirekesztdsvel prhuzamosan emelkedik a trsasgba bekerl Rastignac sttusa. Az elkel trsasgban, a kispolgrsg kreiben s az alvilgban ugyanazok a trvnyszersgek rvnyeslnek; az azonos erklcsi elvekrl, a teljes erklcsi vlsgrl szl felismersek tszvik az egsz mvet. (a trsadalom „posvny”, „a vilg pocsolya .. aki kocsin jr benne, s gy srozza be magt, az tisztessges ember, aki gyalog, az gazember. Ha valakit rajtakapnak, hogy brmi cseklysget eltulajdont, ujjal mutogatnak r a trvnyszk eltt, ha egymillit lop, akkor az erny hseknt nneplik a szalonokban”; „ez az let, ilyen a valsgban. Nem szebb, mint a konyha, ugyanolyan bds, s aki fzni akar benne, bizony bepiszktja a kezt, az a fontos, hogy utna meg tudjon mosakodni: ez korunk erklcse”; a viszonylag „tiszta lelkek” nem is maradhatnak meg sokig ebben a vilgban. Mindenki „elveszti illziit”, az r „mindenkit megfoszt valamitl ... kikutatja a bnt, felboncolja a szenvedlyt” (Hugo).
Az Eugnie Grandet cmszereplje apja vagyonszerzsi mnijnak ldozata. Szeld s engedelmes leny, vidken li esemnytelen lett. Amikor egyszer szerelemre lobban a Prizsban csdbe jutott s hozzjuk meneklt elkel modor unokafivre irnt, apja tudta nlkl a finak adja megtakartott pnzt - az pedig szerencst prbl, meggazdagodik, s elfelejti a vidki rokont. A m minden mozzanata a krlelhetetlen aranylz jellemzsre szolgl - a tiszta s hiszkeny leny alakja mellett mg kontrasztosabb az apa s az arany zsarnoksga. (Balzac szvesen vlasztja cml az ldozatok nevt - Goriot ap, Eugnie Grandet, Pons bcsi - de a trtnet igazi mozgati nem k, hanem a velk szemben ll s az ket megsemmist erk.)
Az Emberi sznjtk kzpponti mve az Elveszett illzik: egy tehetsges fiatal klt s egy fiatal nyomdsz-feltall brndjainak szertefoszlsa - rbrednek, hogy a pnz trsadalmban a tehetsg nmagban nem elg a boldogulshoz. A httrbl kirajzoldnak a kapitalizmus nyomdai, knyvkiadsi s sajtviszonyai (a mvszet-irodalom ruv vlsnak folyamatval, az zleti, politikai rdekek dominancijnak rvnyeslsvel a tnyleges mvszi rtk fltt). A jellegzetes balzaci motvumok - a gyenge ember harca a knyrtelen trsadalommal, a vidk s a fvros ellentte, a szenvtelen kls mgtt raml szenvedlyek, a tiszta lelk emberek viaskodsa a romlottakkal, a j ertlensge a gonosszal szemben - a legteljesebb kifejezsket az Elveszett illzikban kapjk meg. Ez az igazi balzaci karrier-regny: a cselekmny fvonala Lucien Chardon felemelkedse (aki rvnyeslsi vgyban „de Rubempr”-nek is kinevezi magt), majd buksa s ideiglenes megmeneklse: az jrakezds lehetsgt Vautrintl kapja.
Balzac kritikusainak egy rsze az Emberi sznjtk trsadalomrajznak igazsgt, erejt s teljessgt hangslyozza mindenekeltt. A megfigyelsen alapul vagy kpzelet szlte lersoknak ez a bsge s szerves egysgbe fondsa a realista regnymvszet utolrhetetlen pldjv lett. De Balzac egyszersmind rendkvli kpzelet mesl; valamennyi regnynek tengelybe fordulatos cselekmnyt helyezett, s trsadalomrajzt s emberismerett e trtnet sorn bontotta ki. Kornak kzpszer, sivr lett kivteles egynisgek sszecsapsban, sikereiben s kudarcaiban mutatta meg, nagy vllalkozsok s mg nagyobb kibrndulsok tkrben, „vesztett illzik” sorn: „mveiben tbb a legyztt, mint a gyztes ember”(Gatan Picon). A Balzac-figurk szuggesztvek, „rdekes jellemek”, monumentlisra felnagytott hsk. „Minden szerepljnek ugyangy a szenvedlyessg az alapvet vonsa, mint neki... A legelkelbb arisztokratktl a plebejusok legszegnyebb rtegeiig minden szereplje jobban habzsolja az letet, tevkenyebb s ravaszabb a harcban, mohbb az lvezetekben, mint a val let sznjtkban brki. Minden llek egy-egy fegyver, melynek minden porcikja akarattal van tltve”.(Flaubert) Nem lt a llektan finomabb eszkzeivel, alakjai ltalban egyetlen indulat, rgeszme megszllottjai, hsei mgis hiteles tpusok.
Stlust a francia kritika sokszor tmadta henyesge, zetlensge, daglyossga, harsnysga, kzhelyei miatt, valamint tlrszletez lersairt. Elmarasztaltk romantikussgt is (a szlssges, szenvedlyes jellemek, a vratlan fordulatok, leleplezdsek s felismersek a romantika eszkztrbl valk), de Balzac gy vlte, hogy a „vletlen a legnagyobb regnyr”) - szerinte a vgzet, a vletlenek mutatjk be leghvebben a trsadalom ellentmondsait.
Balzac a 19. szzadi regny felvirgzsnak kezdemnyezje. Hatsa a mfaj fejldsre felbecslhetetlen, a trsadalmi regny az kezdemnyezsbl s az ltala mutatott ton fejldtt, tbb irnyban is, meghatroz mfajj. „...ide-oda lebegett az sszes szlssgek, a hit s a tudomny, a romanticizmus s a naturalizmus kztt. hangoztatta elsnek a krnyezet dnt hatst az egynre, belevitte a regnybe a megfigyels s a ksrletezs mdszereit.”(Zola)
|