Mindenki zsenilis s kedlyes XIV. Lajos szzadban, kivve XIV. Lajost, aki csak jzanesz s minden inkbb, mint kedlyes. Ezzel szemben az irodalom tele van kedlyes emberekkel s kedllyel, a mvszet szintgy: La Fontaine, a Le Nain csald, Molire, Le Ntre stb. Az irodalomnak az a szerencsje, hogy a Nagy Kirly rosszul valstotta meg szndkait. XIV. Lajos parancsuralma, Boileau segdletvel, nem sikerlt teljesen. Szerencsre La Fontaine, a kirly kegynek elvesztse s bartjnak, Boileaunak mennydrg haragja ellenre is megrzi ebben a finomra gereblyzett szzadban a rgi francia kltk (a fabliauktl a XIII. Lajos-kori »groteszkekig«) csapong, kelektya, csfondros szellemt. Azrt La Fontaine is megprblja, hogy hozzidomuljon a blcsessghez, a rendhez, a szertartsossghoz. Nem »nehz fi«. Igaz, hogy csak a sajt feje utn megy, de mindig az utolsknt szlnak ad igazat. Minthogy azonban olyan sokan szlnak, vgl is csak sajt szeszlyre hallgat. Boileau rjngve fenyegetdzik, elfordul tle, megharagszik. A Mesk tllik az Ars Poetict. A Mesk azok kz a mvek kz tartoznak, amelyekrl azt hisszk, hogy bizonyra sokkal jobban szeretnk ket, ha tizenkt ves korunkban nem knyszertettek volna bennnket arra, hogy szeressk. gy gondoljuk, hogy jobban szvnkbe zrnk, ha nem kellett volna szinte mr a blcsben betve tudnunk. Mer brnd. La Fontaine ma mr arra val, hogy emlkezetnkben elkeveredjk a kiszmol versikkkel s a meskkel, hogy a mezei patkny tallkozzk a tykanyval, ki a falon kemny kenyeret szemelget, hogy a mesebeli abderitk kezet fogjanak a refrn Egyedembegyedemjvel s Hajd sgorral, hogy a Farkas s a brny - De zavarod mordul a gaz most mg vadabban megegye reggelire a magas fben fut, incog-cincog egrkt. Ezek a kis, flvllrl odakent, kegyetlen, ravasz darabkk, teli lelemnnyel, clzssal s sejtetssel, valaha a felnttekhez szltak, most mr azonban a tenger ltal hossz id ta grgetett kavics, az olyan s-, homok- s hullmmarta rgi szobrocskk gyermekded bjval ragyognak, amelyeknek mr csak varzslatos krvonalai maradtak fenn. La Fontaine pozise a legelkoptatottabb, legsznehagyottabb, a legjobban kisiklt, sztrgott, legyalult kltszet Franciaorszgban. Ugyanolyan lehetetlen s hasztalan megksrelni helyrelltst eredeti frissesgben, mint jrafesteni az Akropolis vagy a romn bazilikk valaha tbb szn szobrait. Mert abban a gynyrsges bizsergsben, amelyet a mi vsri igricnk, a mi nemzeti nekesnk, a mi XIV. Lajos-parks Seherezdnk vlt ki bennnk, ma mr nem lehet eldnteni: mi tulajdonthat az tehetsgnek s mi nemzeti gniuszunknak, mi az kltszete, s azoknak az olvas, szaval nemzedkeknek a kltszete, amelyek egymsnak tadtk. Hrom vszzad srcai mkdtek kzre La Fontaine apnkkal, s gy kaptuk ezeket az rsokat, amelyeket soha nem olvastunk a korabeliek szemvel. La Fontaine nem is annyira r, mint memlk. A Meskben ma mr tcskt-bogarat sszekevernk (a sz szoros rtelmben) : a tcsk maj' megaggya nyron (nyanyanya), tcsk-szavamra mondom (rontom-bontom) . . . Ez ellen nincs mit tenni: a Mesk-et a kilencves szem s fl megrknydsvel s oktondi frissesgvel kell olvasni, mint aki most fedezi fel hirtelen egy hidra szz fejt egy svny forduljn s mg ezer ms titokzatos, felmrhetetlen s elkpeszt csodt. La Fontaine az egyetlen klt, akinek hasznlt, hogy teljesen flremagyarztk, s akinek varzst kznsgnek a flrertsei fokoztk. A Mesk ppoly kevss kizrlagos birtoka a kritikusoknak, a kutatknak, a tiszta irodalom szakrtinek, mint ahogyan a Malbrough vagy a Mre Michel npdal nem elssorban a zenetudsok, a zeneszerzk vagy a zeneakadmiai tanrok. De elszr is, La Fontaine csakugyan egy ember neve ? Persze, hogy nem. Egy helysg, egy dl neve. La Fontaine Franciaorszgban van, ott, ahol a meseforrs vize folyik. Michel Bral azt lltotta trfsan, hogy Napleon nem ltezett, hogy csak egy napmtoszrl van sz, hogy a Csszr nem ms, mint. Phoebus, a tizenkt marsall pedig az llatv tizenkt jegye. La Fontaine-rl is el lehetne mondani, hogy nem ltezett. az a legends szemlyisg, akinek aggastynjaink s unokink lmai minden mest tulajdontanak. Igaz, azt mondjk, hogy csak a gazdagnak szoks klcsn adni. m a Mesk szerzje jellegzetesen mesebeli lny.
Amikor La Fontaine Baruchhal vagy Bidpaival tallkozik, egy pillanatig sem habozik: rgtn felismeri bennk sajt vilgt, a testvrlelket. s Giraudoux amidn megvilgtja, mirt telik gynyrsgnk a Mesk szerzjben, szintn nem habozik. Taine Champagne tartomnyt hozza fel vagy a fabliauk szellemt, La Fontaine-t Chteau-Thierryvel vagy XIV. Lajos udvarval magyarzza. Giraudoux csalhatatlan tekintete messzebb lt: La Fontaine fabuli valban mesk, ezek a mi Ezeregyjszaka mesink. La Fontaine - mondja - nem a mesk nyelvt beszli, hanem ennek ellenkezjt: mesenyelvet. me, ez rviden La Fontaine titka, az a klt, aki Nyugat klasszikusai kzl a legkeletibb. Egsz knyvet lehetne rni - tredkei mr meg is vannak imitt-amott - a Kelet s mi cmmel. Nem Kelet rontsairl, hanem varzsrl szlna, nem arrl, ami a francia szellemnek veszlyes vagy megemszthetetlen benne, hanem mindarrl, ami bartit nyjt neknk Kelet, s esetleg amivel kiegszti szellemnket. Meg kellene mutatni a nagy embereket s a nagy kultrkat, nem begubzva, nem is titathatknak egymstl, hanem mohknak: nem vonulnak vissza semmilyen kvlrl jv gyzelem ell, hanem megostromoljk, meghdtjk azt, s gy tplljk nnn lnyegket. Ez a knyv, amelyrl lmodom, a szenvedlyes s sznes szellem regnye lenne. rm volna megnzni, hogyan hatott Montaigne-re, Racine-ra, Nervalra, Barrs-re Kelet ksrtse s hogyan kerekedtek fell rajta. s akkor egy egsz keleti kirlysgot Fedezhetnnk fel elragadtatssal kultrnk kebelben. gy hiszem, La Fontaine lenne e birodalomnak fortlyos s nemtrdm fejedelme, olyan fejedelem, aki egyszerre lenne szultn s sajtmaga Seherezdja. La Fontaineben mindenekeltt a meslt kedveljk, tl a stlus szpsgein, a huncutsg gynyrsgein, a moralitson s immoralitson. Nem sokan vannak irodalmunkban olyanok, akik olyan trtneteket meslnek neknk, amelyek nem mennek ki a divatbl. A tanulsg volt az, ami megtvesztett bennnket La Fontaine esetben. Pedig ltalban nem sokat szmt; nla a tanulsg csak hamis dsz, utlagos toldalk, amellyel a klt a mfaj trvnynek kvnt hdolni. Nem volt egyedl: Legnagyobb rnk egyike, Perrault ktelessgnek vlte, hogy minden csodlatos mesjt nhny elgg kzepes verssorral, elbeszlsnek versbe szedett tanulsgval fejezze he. Hvelyk Matyi pldul, ez az egyedlll remekm, ezekkel a lapos sorokkal vgzdik: A szlknek sosem csaps a sok gyerek, Ha csinosak, formsak, dlcegek, S mozgsuk, jrsuk kecses-szp; De ha kzttk egy satnya akad, Csfoljk, kifosztjk s kivetnk, Pedig nem egyszer ez a hitvny kis alak Hozza meg az egsz csaldnak a szerencst.
De a Perrault fle tanulsg ppen olyan felesleges, mint a La Fontaine-fle. Munkssguk lnyege msutt van. A mtoszokban, amelyeket neknk knlnak, a kalandokban, amelyeket lepergetnek szemnk eltt, abban a vilgban, amelynek pozise nem onnan szrmazik, hogy az llatok gy beszlnek, mintha emberek lennnek, sem nem abbl, hogy az emberek llatoknak lczzk magukat, hanem onnan, hogy az llatok s az emberek egyforma letet lnek. A legigazibb meslknl mindig tallunk llatokat. Perrault, La Fontaine, Kipling, Colette, Supervielle (gondoljunk No brkjra), mindnyjuknl felleljk a mesben az llat-pozist. Szinte azt mondhatnm, hogy nem felttlenl az a nagy mesl, aki llatokrl beszl, de minden bizonnyal az, aki az llatokrl ppgy tud beszlni, mint az emberekrl. Egybknt pp az llatok segtsgvet sikerlt Giraudoux-nak a fejn tallni a szget, amikor La Fontaine-rl beszlt. Egyszer elmeslte, hogy - nem is nagyon tudja, mikppen - llatszakrt lett belle. Elszavakat rt az llatokrl szl knyvekhez, az Orszgos Nvny- s llatkert Egylet vi dszebdjn elnklt. s neki telefonlt egy kiad, hogy segtse kihozni egy rue de Tournon-i hz padlsrl egyik ismerse klykoroszlnjt, amelyik oda meneklt. n azt hiszem, hogy volt valami elfojtott, de termkeny keletisg ebben a bellaci polgrban, ezrt tudta nemcsak megrteni La Fontaine-t, de ezrt rtettl: meg t magt is az llatok. La Fontaine emlkeztet a kitn llatfestkre (ha nem is rt a zoolgihoz, amint azt bebizonytottk neknk, de amire egybknt ftylnk), ugyanolyan les szem s tehetsges, mint a hindu llat; festk vagy mint a knai szobrszok. s Giraudoux mondta a legszebb s legokosabb dolgokat, pldul ezt is (s ez mg csak nem is a legszebb): van egy nagyszer nyelv, amely kzs az llatokval, spedig a csend. Mert Giraudoux-nak az llat nemcsak letfrd volt, olyan lny, amely cskkenti feszltsgnket, az egszsghez vezet bennnket, esznkbe juttatja a termszetes letrendet, megment bennnket a pusztulstl. Mindenki, aki sszekerl egy llattal, jjteremti a. fldi paradicsomot, mert minden llat egyfajta prbabbit, amelyre nem. lehet rhzni a tisztessg bizonyos formit... Kevs dologban vagyunk bizonyosak ezen a fldi vilgon, az azonban teljesen bizonyos, hogy egyetlen llatnak sem kell megtantania kicsinyeit az udvariassgra, egyetlen elhnyt llatrl sem fogjk mondani: - vajon rezte-e, hogy meghal:' S egy szp napon meglepetssel fogjk szrevenni, mennyi llat szerepel annak az rnak a mveiben, akit az ostoba kritika az elrtelmisgiestett let, a valsgtl elszaktott vilg festjnek tartott, kezdve Suzanne llatsereglettl az elhagyatott szigeten, egszen Elektra sndisznaiig. Idrl idse megjelenik a knyvesboltok kirakataiban egy knyv, amelyet »francia Kipling«-nek vagy j Dzsungel knyvnek hirdetnek. Minden lapon nagy fenevadakat tallunk. A szerz aprlkosan lerja ket, nem kml meg bennnket szrzetknek egyetlen szltl sem. Igen m, de egyikk sem l. Az a benyomsunk, mintha bbukat rngatna az r. Szeretne megijeszteni bennnket., »h, h« bmbli. De nem hisszk el s nem flnk. s egyszer csak betoppan egy agyoncivilizlt egyn, egy udvari klt XIV. Lajos korbl, egy diplomata tanr, egy okos uruguayi, aki olvasta Rimbaud-t s a szrrealistkat.' Elmeslik neknk a teve s a bot, a sokfej srkny s sokfark srkny, egy prducmacska vagy egy puma, egy mkus vagy egy szamr, vagy akr No brk- ja trtnett. s me, megtrtnik a csoda: hisznk az elmeslt trtnetnek, de nem flnk. s kikel lelknkben a nem is olyan kietlen Kelet, mely keblnkben szunnyadt. Mert a mvszet titka mindenekeltt az a bnrszessg, amely annyi mindenbe belekever bennnket. Nincs nagy mvszet, amely ne kvnna megdbbenteni. A szpben mindennek egyszerre kell ltszania, az jnak s a nagyon-nagyon rginek, a soha nem ltottnak, s a mindennapinak. Sem az egzotizmus, sem a flelem nem trgya a mvszetnek nmagban. Ha valamilyen tanulsgot kellene levonnunk ebbl a szembestsbl Giraudoux s La Fontaine kztt, megllapthatnnk, hogy mindketten a bartsg s a gyngdsg nagy klti. A szenvedly azzal a kockzattal jr, hogy elferdti szemnkben a vilgmindensget.
Akr Keletrl, akr llatokrl vagy emberekrl legyen sz, a tisztn lt gyngdsg, amely nha kegyetlen is tud lenni, testestl-lelkestl kiszolgltatja neknk ket. De La Fontaine s Giraudoux mr maga a mese. s a mesk tanulsgai nem tanulsgosak. Ma mr azonban nem tudjuk La Fontaine-t olvasni. Ma csak halljuk, de nem rtjk. Mert nagyon is valszn, hogy az a gynyrsg, amit neknk az Adonis, Mineo lenyai vagy a Vaux-i lom cm kltemnyek szereznek, teljesen rthetetlen lett volna magnak La Fontaine-nek, s elkpedten ltn, hogy milyen csodlatos varzservel nygz le bennnket a Kt galamb gyngd dallamossga. Ami fennmaradt a mi szemnkben az igazi La Fontaine-i pozisbl, az valsznleg s fleg akaratlan. Boileau azt rta Maucroix-nak, hogy La Fontaine ezt a kt verssort becslte tle a legtbbre. "S szomszdaink a sok adtl mind elestek, Mit mvszetkrt vrosaink fizettek."
Mg ha tudjuk is, mit kell az udvariassg szmljra rnunk, annyi bizonyos, hogy ha La Fontaine Boileau-t kt kevsb lapos verssorrt kvnta volna megdicsrni, ktsgtelenl megtallta volna ket. Taln mlysges f1rertsnek tulajdonthat, hogy mi olyasmit tartunk maradandnak La Fontaine munkiban, amit taln nem rtkelt olyan sokra, mint mi: Percekk vlt napok, percek selyembe szve, Kellemes shajok, rm gyermeki knnye, Esk, mmor, gynyr, ujjong rzelem: Ezekbl alakul a boldog szerelem."
Rnay Gyrgy ford.
Taln e szp soroknl neki jobban tetszettek ezek: Nem fogtam versbe n, hogy magasztaljam itt Rmt, avagy vilgbr hs fiait. Nem annyira a csnjt, mint inkbb a hasznt kell becslni ennek a munkmnak - rta a Mesk elszavban. Vajon csakugyan azt a La Fontaine-t szeretjk-e, aki s akinek lenni akart? Avagy megint csak egy mesebeli La Fontaine-t szeretnk?
|