A romantikt s a realizmust nem lehet les hatrvonallal elvlasztani egymstl. Termszetesen vannak olyan romantikus mvek, amelyeknek semmi kzk vagy igen kevs kzk van a realizmushoz, s vannak realista mvek, amelyekben nincs, vagy vajmi kevs a romantika. De magban a romantikban is megvolt a valsgfeldert igny, s a halad indulat romantikusokban sok a realista vons; mg a realizmus programja maga is a halad romantikbl ntt ki, s fleg els nagy megvalsti sok mindenben rokonsgban maradtak a romantikval. Hiszen idbelileg is, amikor a nagyromantika Eurpa-szerte kibontakozik, mris nyomba ered a cltudatos realizmus. Ne feledjk el, hogy a realizmus atyja Balzac, hrom vvel idsebb is volt a romantika falakjnl, Victor Hugnl. Stendhal pedig, aki elbb volt romantikus, mint Hugo, s elbb pedzette a realizmust, mint Balzac, mindkettjknl idsebb volt, magt romantikusnak mondotta, de nem szerette a romantikusokat; a trgyilagos megfigyels s trgyilagos megfogalmazs megszllottja volt, de nem tekintettk realistnak — valjban megtallta a tkletes sszhangot a romantikus szenvedly s a realista trgyilagossg kztt.
A Stendhal csak egyike szmos lnevnek, de trtnetesen ezzel lett vilghres. Igazi neve Henri Beyle volt. Szerette magt milni olasznak mondani, mg srkvre is ezt vsette, holott grenoble-i volt, kirlyh, vidki francia nagypolgri csald sarja. Olykor azt lltotta magrl, hogy muzsikus, pedig csak tudott zenlni is, valsgos foglalkozsa szerint korbban hivatsos katonatiszt, utbb diplomata. A srjra azonban a hamis adat mell azt is felratta: lt, rt, szeretett. Ez pedig igaz s jellemz: hajszolta a vltozatos letet, szenvedlye volt az rs, s sihederkortl tvenkilenc ves korban bekvetkezett hirtelen hallig egsz magnlete a nagy szerelmi szenvedlyek s a fut szerelmi kalandok szakadatlan sorozata. Gyermekkorban gy lzad kirlyprti apja ellen, hogy lelkesedik a forradalomrt. Tizenht ves fvel Napleon katonja. Egy ideig a forradalom s szabadsg nevben gyllettel gondol a magt csszrr koronz forradalmi generlisra, de azutn elragadja Napleon emberi nagysga. Ksbb rja meg Napleon els irodalmi rtk letrajzt is. A hadseregben magas rang gazdasgi tiszt lesz: hadbiztos. Vgigharcolja a legends hborkat, ott van a Bcsbe bevonulk kzt, s ott van Moszkva gsnl. S amikor a csszr megbukik, azt veszi tudomsul, hogy a nagyszersgek utn most jnnek a kisszersgek, a tenni akark eltt bezrulnak a kapuk. Ennek az letrzsnek, a nagyot akars remnytelensgnek lesz halhatatlan megfogalmazja regnyeiben. Napleon volt tisztje a visszalltott kirlysg ell Milnba fut. Nyelveket tud, mvelt ember, olaszul kitnen beszl, olvas, ha kell, r is. s lelkesedik Itlirt. Mindehhez: jratos a zenben is, a kpzmvszetben is. s gynyrsg szmra az rs, habr eddig csak kszldtt a gondolatok s rzelmek megfogalmazsra. Milnban megprbl ebbl meglni. De nem szpprzval kezdi: zenetrtneti s mvszettrtneti knyveket r, klnbz lneveken. Ezek meg is jelennek, pnzt is kap rtk, de semmifle feltnst nem keltenek. Azutn mg ott, Itliban rja A szerelemrl cm nagy llektani tanulmnyt, els igazi remekmvt. Ez mr Prizsban jelenik meg. Szereti nagyon Milnt, de nehezen viseli el az szak-Itlit megszllva tart osztrkokat, akiknek szemben szerfelett gyans alak ez a volt francia tiszt. Apja hallakor hazautazik. rksge sokkal kisebb, mint vrta. l, ahogy tud, r mindenflt, egy szk irodalmi kr sejti is benne a rendkvli tehetsget. Amit r, ltalban meg is jelenik, de sem az irodalmi let, sem a nagykznsg nem vesz rla tudomst. Pedig ez idben kelt nhny remekmv olasz trgy novellja s Armance cm regnye, amelyben mr felismerhet a romantikus szenvedlyeknek a realista brzolsa, s a klasszikus eszmny szabatos stlus, amely oly jellemz lesz egsz letmvre. 1830-ban azutn vgre megbukik a rgit visszahoz kirlyi rend, s a gyoztes nagypolgrsg megteremti a Lajos Flp-fle polgrkirlysgot. Ekkor vgre biztos meglhetst ad hivatalt kap. Konzul lesz, mghozz szeretett Itlijban.
Mg tizenkt v van htra az letbl. Ez alatt felemelkedett kora legnagyobb rjv, noha ezt szinte senki sem vette szre. Mg rbartai is inkbb a nagyon tehetsges mkedvelt, a feltnen biztonsgosan, mbr a romantika ignyeihez kpest szrazan fogalmaz, mvelt diplomatt lttk benne. Regnyei akadlytalanul megjelentek, voltak olvasi is, de nem rtak, nem beszltek rla. Az egyetlen Balzac volt, aki a Prmai kolostor megjelense utn tanulmny terjedelm kritikban vallotta, hogy j hang, egyni mdszer, igen jelentkeny r mve ez a regny. Az olvas tmegek nem vettk szre, az rk s kritikusok nem tudtk, vgl is hogyan vlekedjenek rla. Egyszerbb volt hallgatni felle. A kor egyik legjelentkenyebb kritikusa, Jules Janin, egy zben flig gnyosan, flig komolyan ezt mondta neki: „Milyen szp cikket runk nrl a halla utn!"
Pedig akkor mr megjelent a Vrs s fekete. Ez a nagy regny a nagy szndkok elenyszsnek trsadalmilag is, llektanilag is hiteles brzolsa. Hse, Julien Sorel, nagy szndkokkal indul az letnek, de a Napleon utn tvlatait vesztett korban felrldik az lete, s szerelmi szenvedlye vgl is gyilkossgba kergeti. Lehetett volna nagy ember, de tja a vrpadra vezet. Ez a szlssges trtnet a stlus trgyilagos hidegsgvel vlik korkpp. Stendhal gy vallotta, hogy rs elott a trvnyknyvet szokta olvasgatni, hogy kellkppen szabatosan fejezze ki magt. Akkor ez bntan rideg volt, azta stluseszmny. s alighanem azt is elmondhatjuk, hogy olyan szemlletesen megformlt alakokat, mint Sorel s krltte kora jellegzetes n- s frfialakjai, mindaddig regnyr nem tudott kiformlni.
A Vrs s fekete utn kezdett bele a polgri let s a polgri lehetsgek szles kr krnikjba, a Lucien Leuwenbe, amely sokkal ksbb — mr jval az r halla utn — vgl is Vrs s fehr cmen is megjelent. Mind a kt cmet Stendhal adta. Lassan, gondosan, tbbszr is flretve, majd jra folytatva rta ezt a nagy terjedelm regnyt, a kialakult francia kapitalizmus krkpt. Hse, a karrierre vgy Lucien, a maga jtkos bujklsval, olykor lnven magamagnak ellentmond, szenvedlyeit fegyelmez alakjval sok mindenben hasonlt rja egynisghez. Ezt is csak nagy sokra fedezte fel az irodalom.
Mg viszonylag a Prmai kolostort vettk leginkbb szre. Ezt a mestermvet akzben rta, amikor Lucien Leuwen trtnett egyelre flretette. Mvei kzl ez ll a legkzelebb a romantikhoz. Olasz trtnet, nagy vgyakkal, nagy cselszvsekkel, tragikus szerelemmel, vltozatos kalandokkal. Lebilincsel, elbjol s feledhetetlen olvasmny. Nem rdektelen, hogy a Napleon bukst megelz waterlooi csata lersa is belekerl a nagy tvlat trtnetbe. Ez a dnt tkzet nagymrtkben izgatta a korszak irodalmt, Victor Hugo is belesztte a Nyomorultak cselekmny-zegzugba, s Thackeraynl is megjelenik a Hisg vsrban. De itt is Stendhal volt az els.
Vgs veiben rt mg egy Lamiel cm, korrajzigny regnyt, s mintegy magamagnak nagy rszletessggel s rdekes elemzsekkel idzte fel szemlyes emlkeit. Ezek mr mind a halla utn jelentek meg. s mg sokig szrevtlenek maradtak. Ahogy a Vanina Vaninirl s tbbi novelljrl is csak sokkal utbb llaptottk meg, hogy a mfaj plds remekei.
Egy zben az egyik legjobb bartjnak, Prosper Mrime-nek, a romantikus novella s kisregny nem kevsb halhatatlan mesternek azt mondotta, hogy gy szmtja, negyven esztendnek kell elmlnia a halla utn, s akkor majd vgre felfedezik. Jslata szinte naptri pontossggal kvetkezett be. Az ezernyolcszznyolcvanas vekig sem kritika, sem irodalomtrtnet mg csak nem is emlti. De akkor egyszerre szrevettk, felismertk, elismertk, s azta nneplik. Egykor divatos, st nagyra tartott r kortrsainak j rszrl mr alig tudjuk, ki volt. Npszer nemzedkek avultak el gyorsan mellle. Stendhal azonban lbb, mint valaha. Minden jabb nemzedk jobban ismeri, mint az elbbi. A mltn legolvasottabbak kz tartozik.
|